Ik heb s-nachts met
de douane en de toenmalige veldpolitie dit was een onderdeel van de
Rijkspolitie die gespecialiseerd was in het bestrijden van smokkel
en stropen nachtenlang in een greppel in het bos bij de grens met
België gelegen met in mijn hand en stuk touw van ongeveer 2 meter
met daaraan weer een rij kraaienpoten die ik bij nadering van een
smokkelauto over de weg moest trekken zodat de smokkelauto in de kr
aaienpoten
reed met als gevolg een aantal lekke banden waardoor hij zijn rit
moest beëindigen. Dit was in 1967 de tijd dat ik was gelegerd op de
Brigade KMar Valkenswaard waar ik dienst deed als motorrijder op de
motorpool en waar wij als grensbrigade 1e linie
verantwoordelijk waren voor de grens tussen Luijksgestel en Borkel
Schaft. Ik ben nog steeds in bezit van een kraaienpoot deze heb ik
overgehouden
aan een achtervolging op mijn Harley Davidson achter een klein
vrachtautootje die toen ik bezig was met mijn taak als marechaussee
met tellen van inkomend verkeer Nederland. Hij raasde vanuit België
zonder te stoppen bij de grens door naar Nederland waardoor ik de
opdracht kreeg van de douane om hem tot stoppen te dwingen. Ik
sprong op mijn Harley en met snelheden van ver boven de honderd
kilometer raasde ik achter dat kleine vrachtautootje aan, toen ik
vlak achter hem reed gooide de bijrijder een vijftigtal kraaienpoten
door een kachelpijp die liep vanuit de cabine
schuin achterwaarts door de vloer achter de achterassen –anders reed
hij zelf door de hem gegooide kraaienpoten.
Door krachtig te remmen kon ik voorkomen dat ik door die
kraaienpoten reed. Dat het een waanzinnige en onzinnige opdracht was
waar mijn leven op het spel stond werd even later duidelijk toen
bleek dat de douane aan de grens de post in Reusel hadden gebeld die
heel simpel naar buiten waren gelopen en het vrachtautootje die
beladen was met boter een stopteken hadden gegeven.
Marechausseesporen
langs de grens
De Mar 1e klas D. van Riel.